Loteria promocyjna
Celem loterii promocyjnej nie jest wypracowanie zysków. Jej funkcja jest w głównej mierze marketingowa, dlatego tu celem jest zainteresowanie grą i w konsekwencji produktem czy w ogóle firmą lub marką jak największej liczby konsumentów. Nagrody w loterii promocyjnej mogą mieć zarówno charakter rzeczowy, jak i pieniężny, dlatego organizatora ograniczać mogą jedynie zasoby finansowe oraz jego własna pomysłowość. Ważne, żeby poza główną nagrodą, która powinna być naprawdę atrakcyjna, w loterii przewidziane były także liczne nagrody o mniejszej wartości, ale również ciekawe dla uczestników. Trzeba jednak pamiętać, że wartość nagrody nie może być niższa od ceny np. produktu, którego zakupienie uprawnia do udziału w loterii. Dobrym pomysłem jest rozciągnięcie gry loteryjnej w czasie, dzięki czemu zanim dojdzie do finalnego losowania, uczestnicy mogą otrzymywać mniejsze wygrane już wcześniej. Można bowiem rozplanować loterię, żeby była w niej jakaś pula nagród finałowych oraz pula nagród losowanych co miesiąc, co tydzień, a nawet każdego dnia. Duża częstotliwość padania wygranych może przyciągnąć większą liczbę uczestników, którzy mają wtedy wrażenie, że ich szanse na uzyskanie nagrody są większe (niż gdyby wszystkie nagrody rozlosowane zostały na sam koniec loterii).
Oczywiście wiele zależy od możliwości finansowych organizatora loterii. Trzeba też pamiętać o formalnościach. Żeby uzyskać zezwolenie na organizację gry, musimy przedstawić gwarancję bankową, która potwierdzi, że nasza sytuacja finansowa pozwala na zafundowanie obiecanych nagród (i to z legalnych źródeł). Bank staje się w tej sytuacji gwarantem wypłacenia wygranych. Przykładowo, jeśli firma ogłosiłaby w międzyczasie upadłość i nie mogła wydać nagród, to bank odpowiada za ich wypłatę.